Maľované ohništia

Podstata ľudovej maľby na ohništi
 
 
  •  Ľudová maľba predstavuje zvláštnu a osobitú estetickú hodnotu, je nedeliteľnou časťou ľudovej kultúry. Je faktorom, ktorý treba dôsledne odhaľovať a  skúmať. Pre ľahšiu orientáciu rozdeľujeme dnes ľudovú kultúru a spôsob života ľudí na tri skupiny, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Je to oblasť kultúry hmotnej,  duchovnej a spoločenských vzťahov. 
 
  •  Dôležitým prvkom v ľudovej kultúre hmotnej je ľudové umenie ako výsledok tvorby ľudu. Prejavuje sa v umení výtvarnom, ako je maliarstvo, sochárstvo,    staviteľstvo atď. Umelecká tvorba sa prejavuje aj v podaní slovesnom - rozprávky, povesti, hádanky... a hudobnom - piesne a tance. 
 
  •   Z tohto členenia ľudovej umeleckej tvorby vidíme, že maľbu na ohništi nemožno zaradiť iba do jednej z uvedených oblastí. 
 
  •  Maliarstvo v ľudovej umeleckej tvorbe je výsledkom mnohých a zložitých komponentov. Ľudové maliarstvo, výzdoba ohníšť, kraslíc, nábytku atď., je síce    prejavom hmotným, ale vo svojej podstate je v úzkom vzťahu s kultúrou duchovnou a sociálnou. 
 
  •  Ľudové umelecké dielo tlmočí zážitky, citové stavy a myšlienky tvorcu. Je to realita prežitá a stvárnená v duchu umelca. 
 
  •  Maľba na ohništi ako ľudové umelecké dielo sa prejavuje v kráse, ktorá tvorí jednotu, harmóniu a súlad jednotlivých ornamentov tvoriacich celok. Takýto celok  vzbudzuje v nás údiv, radosť, príjemnosť, a to tak svojím hlboko zmyslovým obsahom, ako aj formou ako prostriedkom, ktorým umelec vyjadril navonok svoje  zážitky na maľovanom ohništi.
 
  •  Vo Viničnom sa maľbe na ohništia venovali A. Pätoprstá-Jagarova, M. Šilhárová, A. Čechová, J. Pulmanová.